Zadaniem nauczyciela jest omawianie zagadnień wynikających nie tylko z treści programowych, ale związanych z aktualnymi problemami. Takim tematem jest ptasia grypa.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE DRUGIEJ
Opracowanie i prowadzenie: Wiesława Szum
Krąg tematyczny : ZWIERZĘTA HODOWLANE Temat dnia : PTAKI HODOWLANE
Zapis w dzienniku : Poznanie budowy i charakterystycznych cech ptaków hodowlanych. Sposoby wykorzystywania przez człowieka surowców pochodzenia zwierzęcego. Uzupełnianie tekstu z lukami. Układanie i zapisywanie haseł ostrzegających przed zakażeniem ptasią grypą.
Cel ogólny : Uczeń: · zdobywa wiadomości na temat ptaków hodowlanych efektywnie pracując w zespole
Cele szczegółowe : Uczeń: · czyta i słucha informacji o charakterystycznych cechach budowy ptaków hodowlanych oraz ich rozwoju · bierze udział w dyskusji na temat życia zwierząt hodowlanych · wyjaśnia znaczenie terminu: drób · jest świadomy, jakie znaczenie ma hodowla drobiu dla człowieka · określa zagrożenia związane z ptasią grypą i wie, jak im zapobiegać · efektywnie pracuje w grupie · rozwija aktywne i twórcze myślenie · doskonali umiejętność obserwacji, porównywania i wyciągania wniosków
Metody: podające: pogadanka, opis, eksponujące: prezentacja aktywizujące: memory, smily praktyczne: pokaz , ćwiczenia , metoda przewodniego tekstu
Formy: zbiorowa indywidualna, grupowa jednolita , grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne: ilustracje zwierząt hodowlanych, tablice Świat wokół nas, nagranie utworu Taniec kurcząt w skorupkach, rozsypanka literowa, zagadki, koperty z zadaniami dla grup, atlas ptaków i zdjęcia ptaków, karty pracy indywidualnej – tekst z lukami, kosze do samooceny, plakat ewaluacyjny
Przebieg zajęć:
1.Powitanie - kończenie zdania: Dzisiaj czuję się……. - wyrażanie nastroju odpowiednią do zdania miną
2.Wprowadzenie do tematu – układanie hasła : PTAKI z rozsypanki literowej
3. Rozwiązywanie zagadek o ptakach N: czyta treść zagadek U: odnajdują ilustracje z podanymi nazwami ptaków i umieszczają je na tablicy
Kaczka- Słabo fruwa, choć to ptak, Za to śpiewa : ko- ko- dak Gęś – Chodzę gęsiego, białe piórka mam I po swojemu tak sobie gęgam Indyk – Mam korali duży sznur, Wołam głośno: gul, gul, gul Kura- Gdacze sobie :ko , ko, dajka Na śniadanie dam wam jajka
Jak nazwiemy ptaki, które są rozwiązaniem naszych zagadek? / hodowlane/ Gdzie możemy spotkać te ptaki?
4. Podanie tematu zajęć i określenie celów /OK – ocenianie kształtujące/ Na dzisiejszych zajęciach: - poznacie ptaki hodowlane, ich budowę i cechy charakterystyczne - dowiecie się jakie korzyści wypływają z ich hodowli dla człowieka - poznacie zagrożenia związane z chorobą ptasiej grypy
5. Praca w grupach. - podział uczniów na grupy przez odliczanie do czterech - wybranie przewodniczących - przewodniczący grup wybierają tabliczkę z nazwą wybranej grupy zwierząt: kury, kaczki, indyki, gęsi. -każdy zespół otrzymuje kopertę z zadaniami dla swoich członków i koszyk do gromadzenia jajek za poprawnie wykonane zadanie /ocena pracy/ -przewodniczący przydziela zadania
Uczniowie zapoznają się z zadaniami. Pracują z tekstem w podręczniku szukając odpowiedzi na przydzielone pytanie. Kury Kto wchodzi w skład kurzej rodziny? Jak wygląda kura? Jakie są ulubione czynności kury? Czym się żywią kury? Jakie korzyści przynosi hodowla kur?
Kaczki Kto wchodzi w skład kaczej rodziny? Jak zbudowana jest kaczka? Co najczęściej robi kaczka? Czym się żywią się kaczki? Jakie korzyści daje nam hodowla kaczek?
Gęsi Kto wchodzi w skład gęsiej rodziny? Opisz budowę ciała gęsi? Jakie są ulubione czynności gęsi? Co jedzą gęsi? Jakie korzyści daje nam hodowla gęsi?
Indyki Kto wchodzi w skład indyczej rodziny? Jak wygląda indyk? Co najczęściej robi indyk? Co jedzą indyki? Dlaczego rolnicy hodują indyki?
6. Prezentacja grup Uczniowie odpowiadają na kolejne pytania. Po każdym pytaniu następuje podsumowanie wiadomości. Za dobrą odpowiedź grupa otrzymuje jajko do koszyka. Pytanie 1. Uczniowie prezentują ptasie rodziny. Wysłuchują informacji z encyklopedii multimedialnej dla dzieci.
Pytanie 2. - Jakie wspólne cechy występują w budowie ciała ptaków domowych? - Czym różnią się ptaki? / Nauczyciel zapisuje na przygotowanym arkuszu papieru/
Pytanie 3. Uczniowie dzielą ptaki na dwie grupy: GRZEBIĄCE PŁYWAJACE Kury kaczki Indyki gęsi
Pytanie 4. Kto karmi ptaki hodowlane? Co jeszcze powinien rolnik dostarczyć ptakom do kurnika?
Pytanie 5. Wspólne korzyści: : jaja. pióra, mięso
7. Zabawa ruchowa: każda grupa śpiewa zwrotkę z odgłosami ptaka o którym zdobywała wiadomości.
8. Wyjaśnienie znaczenia terminu drób. Przewodniczący grup wychodzą na środek z napisaną na tabliczce nazwą grupy ptaków. Uczniowie porządkują wyrazy w kolejności alfabetycznej, na odwrocie których napisane jest hasło: drób. Gęsi – d Indyki – r Kaczki- ó Kury - b Wyjaśnienie terminu: Drób- hodowlane ptactwo domowe
9. Zagrożenia związane z hodowlą drobiu. N: czyta informacje przesłaną przez Głównego Lekarza Weterynarii w związku z ptasią grypą, zadaniem uczniów jest ułożenie hasła przestrzegającego przed niebezpieczeństwem zarażenia chorobą. Informacja z magazynu internetowego
Ochronić ptaki przed grypą Nakaz zamykania drobiu w kurniku jest związany z zagrożeniem ptasią grypą. Nosicielami choroby są dzikie ptaki. One mogą zarazić ptaki hodowlane: kury, indyki, gęsi. Drób domowy może się zetknąć z dzikim ptactwem i zakazić przy wodopojach. Wirus może się też rozprzestrzenić przez zanieczyszczoną paszę sprzęt, i środki transportu. Wielkich hodowców mających fermy drobiowe i rolników hodujących ptaki w swoich zagrodach obowiązuje nakaz zamykania drobiu w kurniku. Nie wolno drobiu prezentować na wystawach, ani oferować do sprzedaży. Pamiętajcie, że wirus grypy jest wrażliwy na środki dezynfekcyjne, ginie też w temperaturze powyżej 70stopni Celsjusza.
Zapisywanie haseł ostrzegających przed zagrożeniem chorobą ptasiej grypy na kartkach samoprzylepnych i umieszczanie ich na koszykach z jajkami. Zaprezentowanie efektów pracy na świątecznej gazetce.
10. Indywidualna praca uczniów- tekst z lukami
Memory – na podłodze rozłożone są ilustracje i kartki ze słowami. Uczniowie poruszając się powoli wokół obrazków i kartek starają się zapamiętać jak najwięcej słów, powtarzając je sobie po cichu. Nauczyciel odwraca kartki tekstem do podłogi, a dzieci starają się je powtarzać. Jeżeli nie wszystko zapamiętały mogą jeszcze zajrzeć. Te słowa wykorzystają w pracy z tekstem z lukami.
Karta pracy indywidualnej
Ptaki hodowlane to ……………, ………………., ………………. i……………………. . Wszystkie wykluwają się z …………………… . Mają ciało pokryte ………………….. . Poruszają się na ……………….. nogach. Jedzą ………………… i……………………. . Dostarczają ludziom ……………….., …………………. i …………………………….
Sprawdzenie poprawności przez odczytanie.
11. Ocena pracy uczniów – smily Uczniowie zaznaczają mazakiem kropkę w wybranym przez siebie miejscu oceniając - atrakcyjność tematu - zrozumiały przekaz nowych treści - atmosferę panującą podczas pracy w grupach
Temat Treści Atmosfera
J
K
L
|